Przejdź do treści

Wiadomości

Mińsk Mazowiecki: Sukces w ogólnopolskim konkursie z języka polskiego

  • 26 lutego 2017 r.
Finalistki Sara Lejman i Magdalena Nogańska wraz ze swoją nauczycielką p. Dianą Gajc-Piątkowską.
Finalistki Sara Lejman i Magdalena Nogańska wraz ze swoją nauczycielką p. Dianą Gajc-Piątkowską.

Sara Lejman i Magdalena Nogańska z kl. III Salezjańskiego Gimnazjum im. św. Jana Bosko w Mińsku Mazowieckim dotarły do ostatniego etapu konkursu przedmiotowego MKO z języka polskiego i uzyskały tytuł finalistek.

To bardzo duże osiągnięcie. Reprezentantki naszego gimnazjum są jednocześnie jedynymi uczennicami z terenu całego powiatu mińskiego, które zaszły tak daleko i znalazły się wśród 369 najlepszych gimnazjalistów w województwie mazowieckim.

Sukces Sary i Magdy, bo tak należy patrzeć na udział uczennic w finale najbardziej prestiżowego konkursu polonistycznego w Polsce, to przede wszystkim owoc ich ciężkiej pracy. Dziewczęta wiele miesięcy zgłębiały tajniki języka polskiego i wiedzy o kulturze. Wczytywały się w najdrobniejsze szczegóły lektur z kanonu obowiązującego na kolejnych etapach zmagań prymusów. A trzeba zaznaczyć, że zakres wymagań stawianych przed uczestnikami konkursu znacznie wykraczał poza program merytoryczny nauczania języka polskiego w gimnazjum. Dość wspomnieć o takich lekturach, których znajomością oraz umiejętnościami interpretacji i analizy wykazali się w tym roku gimnazjaliści, jak: opowiadania Antoniego Czechowa, komedia Mikołaja Gogola pt. „Rewizor”, powieść psychologiczna Josepha Conrada „Lord Jim”, powieść Romaina Rollanda „Colas Breugnon”, powieść historyczna Henryka Sienkiewicza „Ogniem i mieczem”, antyutopia George'a Orwella „Rok 1984”, literatura faktu „Szkice spod Monte Cassino”, a także poezja przedstawiciela Nowej Fali Adama Zagajewskiego i przedwojennego katastrofisty Józefa Czechowicza i wiele innych. Do tego znajomość takich dzieł dziesiątej muzy, jak: „Hugo i jego wynalazek” Martina Scorsesego czy „Boże Narodzenie” w reż. Christiana Cariona. Nie zapomnijmy też o umiejętnościach interpretacji i analizy dzieł sztuki, w tym malarstwa symbolicznego Jacka Malczewskiego i Witolda Wojtkiewicza oraz kubistycznego Pabla Picassa.

Przygotowania do konkursu to także forma rozwoju. Sara i Magda są bohaterkami, bo podjęły trud nauki. Wiedza i umiejętności, jakie zdobyły, to wartość, która na pewno nieraz będzie procentować. Duma rozpiera opiekuna merytorycznego uczennic – p. Dianę Gajc-Piątkowską, która wspierała dziewczęta w przygotowaniach do intelektualnych zmagań prymusów wśród mazowieckich talentów.


Udostepnij